Koenigsegg låter inte så svenskt kanske men det är just vad det är. Det tyskklingande namnet låter en lätt luras till att tro att det är just från Tyskland men kontoret ligger i Ängelholm i Skåne. Deras nisch är att de har valt att skapa väldig små serier och inte massproducera sina bilar. De flesta bilmärken väljer att skapa modeller och serier som ska sälja så många exemplar som möjligt men inte Koenigsegg. De vill hellre skapa en mystik kring sina bilar och att de ska vara exklusiva för att de inte finns så många av dem. De flesta av deras serier finns i så få som 30 exemplar. Namnet Koenigsegg kommer ifrån grundaren av firman, Christian Von Koenigsegg. Han grundade firman 1994 och han är upp till denna dag firmans VD. 2019 hade företaget 224 anställda vilket gör dem till en väldigt liten firma i en bransch som annars premierar massproduktion. Det är precis så de vill ha det.
Produktionslokal i Ängelholm
I stort sett all produktion sker i Valhall i Ängelholm på en yta av 4500 kvadratmeter. Där finns det en egen testbana och det är en gammal militäranläggning som har blivit uppköpt och renoverad så det är modernt. All utveckling sker på plats i Ängelholm och den tekniska utvecklingen står Christian till stor del av själv. Han har naturligtvis massvis av ingenjörer runt omkring honom men det är fortfarande han som är själv huvudingenjören.
Deras nisch att skapa ovanliga bilar har lett till ett antal priser. 2009 utsedda den högt ansedda tidskriften Forbes en av Koenigseggs bil till topp 10 vackraste någonsin. Det var modellen Koenigsegg CCXR och det var naturligtvis ett stort pris och väldigt prestigefyllt för företaget. De har även vunnit andra priser även om detta är det mest prestigefyllda. Fram till 2015 har endast ett par hundra bilar levererats och deras marknad är störst i USA men även i Asien och mellanöstern.
Hur startade det?
Christian Von Koenigsegg hade efter flera års planering slutligen kommit fram till att det var dags att starta en bilfirma år 1994. Det var en väldigt liten skala och i början så var det färre än 10 bilar som kom ut på marknaden. I början så satsade de starkt på att ha så starka bilar som möjligt och år de har utsetts av Guiness rekordbok till världens starkaste bil. CC8S är den modell som var världens starkaste med sina 655 hästkrafter. Långsamt har det blivit fler och fler bilar varje år men de har aldrig producerat särskilt många bilar och topprekordet ligger på runt 40 bilar på ett och samma år.
Starkt och snabbt
Eftersom de tidigt satsade på att ha starka bilar så blev det följaktligen så att de även gick väldigt snabbt och de har satt hastighetsrekord. 2005 så satte en Koenigsegg hastighetsrekord med smått otroliga 388 kilometer i timmen och tog då rekordet från Mclaren F1 som hade kört i 386 kilometer i timmen. Dock så förlorade Koenigsegg rekordet redan samma år till Bugatti Veyron som körde i 407 kilometer i timmen.
När de är så exklusiva som de är så är de naturligtvis väldigt dyra. Det är ingen bil som en småbarnsfamilj skulle få för sig att köpa utan det är en bil som köps för att visas upp av rika människor. Hur mycket de kostar beror såklart på modell men deras nästa modell Koenigsegg Gemera kommer att ha en prislapp på ungefär 1.7 miljoner dollar. Det är i runda slängar 15 miljoner svenska kronor. Så ser du en Koenigsegg på vägarna så kan du vara säker på att det är en av få i världen.